درباره پوهنحی کمپیوتر ساینس

مقدمه

دانشکده کمپیوترساینس در سال 1397 حسب پیشنهاد هیات رهبری موسسه تحصیلات عالی غور و درسال 1398 باتائید وزارت محترم تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان در چوکات موسسه تحصیلات عالی غور با دو دیپارتمنت فارغ ده ایجاد شد. در سال 1399 به تعداد(80) تن از محصلان را از طریق کانکور جذب کرده و افتخار خدمت گذاری به جامعه و مردم ما را دارد.

دانشکده کمپیوترساینس پس از تاسیس در سال 1398 الی اکنون  فاقد تعمیر تدریسی، تعمیر اداری، ولابراتوارمیباشد.

این دانشکده درمجموع به تعداد 7نفراستاد داشته  که ازجمله یک نفرآن ماستر و 6نفر دیگر آنها  لیسانس میباشد.وهمچنان  دارای یک مدیریت تدریسی، یک مدیریت لابرانت وسه نفر کارکن خدماتی میباشد. در حال حاضر نسبت محصل و استاد در دیپارتمنت تکنالوژی معلوماتی1:10و در دیپارتمنت سیستم های معلوماتی 1:13 می باشد. دانشکده کمپیوترساینس در نظر دارد تا در پنج سال آینده تعداد استادان خویش را به 21 نفر افزایش داده تا نسبت استاد و محصل به 1:30رسیده و تلاش می ورزد تا در پنج سال آینده 25% استادان خویش را در برنامه ماستری و دکترا فرستاده و آمار لیسانس که در حال حاضر85% است به صفر برساند.

هیات رهبری، استادان و کارمندان دانشکده کمپیوترساینس متعهد به همکاری، تلاش مستمر و دوامدار است خود را با معیار های استندرد تضمین کیفیت آماده ساخته و بر اساس معیار های پذیرفته شده تضمین کیفیت فعالیت نمایند. به منظور رسیدن به این آرمان، همواره تلاش شده است دروس و کار های عملی بر اساس معیاری های پذیرفته شده و به روز برای محصلان ارایه گردد. که نتیجه این تلاش خیلی قناعت بخش نیز بوده است.

دانشکده کمپیوترساینس متعهد است تا با جلب و جذب همکاری های اداره و موسسات همکار زمینه همکاری آنها را مساعد نموده تا در پنج سال آینده لابراتوار های معیاری و استندرد را در دیپارتمنت های تکنالوژی معلوماتیو سیستم های معلوماتی داشته باشد.

تاریخچه پوهنځی

موسسه تحصیلات عالی غور در سال 1397 طی پیشنهاد باتایید شورای علمی این موسسه  ایجاد پوهنځی  کمپیوترساینس را به مقام محترم وزارت  تحصیلات  عالی  ارسال داشت، که درنتیجه شورای رهبری مقام محترم وزارت تحصیلات عالی در سال 1398 ایجاد پوهنځی  کمپیوترساینس را با دو دیپارتمنت فارغده انجنیری شبکه(Network Engineering) و سیستم های معلوماتی (Information Systems) منظور کرد.

دیدگاه

کسب جایگاه علمی درسطح ملی ومنطقه ای بافراهم سازی خدمات علمی، تحقیقی وتعلیمات موثر وکارآمد درزمینه علوم کمپیوتر وتکنالوژی معلوماتی؛

 

رسالت

 

  1. ارایه نمودن پروگرام های عالی وباکیفیت دربخش علوم کمپیوتر، تعلیمات نظری وعملی واستفاده از آن درحل مشکلات روزمره؛
  2. تربیه نمودن کادرهای علمی ومسلکی برای موسسات تحصیلات عالی، نیمه عالی، معارف وبازار آزاد کار؛
  3. مساعدنمودن محیط تعلیمی دوستانه برای محصلان وتقویه نمودن روحیه همکاری بین محصلان، دیپارتمنت ها وپوهنځی ؛
  4. تربیه نمودن محصلان به گونه متفکرین جستجوگر وخلاق ؛
  5. بالابردن مهارت تحقیق محصلان دربخش تحقیقات علمی؛
  6. ارایه نمودن پروگرام های آموزش کمپیوتربرای محصلان تمام دیپارتمنت های موسسه تحصیلات عالی غور؛
  7. فراهم نمودن فرصت های انکشاف مسلکی به شکل سیستماتیک ودوامدار به تمام اعضای پوهنځی .

اهداف آموزشی دانشکده

هدف عمده و اساسی دانشکده کمپیوتر ساینس، تربیه کادر ها و اشخاص مسلکی در بخش تولید نرم افزار های کمپیوتر، انجنیری، مدیریت و امنیت شبکه های کمپیوتری ومدیریت سیستم های معلوماتی می باشد. بنا بر آن اهداف آموزشی این دانشکده در نقاط ذیل خلاصه شده می تواند:

  • فهم تیوری های اساسی و مسلکی در بخش های مختلف علوم کمپیوتر و توانایی فارغان این رشته در تطبیق و عملی نمودن این تیوری ها با استفاده از و سایل و تخنیک های موثر برای تشخیص، دیزاین، تطبیق و محافظت سیستم های مختلف کمپیوتری.
  • داشتن قدرت تحلیل و ارزیابی مسایل و تعیین نمودن راه های حل موثر در وقت معین و داشتن مهارت های ارتباط با دیگران به شکل شفاهی و تحریری و توانایی کار در پروژه های فردی و گروپی برای دیزاین سیستم های مختلف کمپیوتری و انجنیری شبکه.
  • توانایی برداشت مسوولیت های مسلکی و تخصصی، قانونی، اجتماعی و اخلاقی در اثنای استفاده از کمپیوتر و سیستم های مختلف کمپیوتری جهت جلوگیری از ضرر های ناشی و ایجاد تشر یک مساعی با بخش های مختلف جامعه بشری و پنداشتن تکنالوژی به حیث هدف نه بلکه به حیث وسیله و در خدمات قرار دادن تکنالوژی و سیستم های کمپیوتری جهت رفاه عامه.

دیپارتمنت سیستم های معلوماتی (IS)

دیدگاه

دیپارتمنت سیستم های معلوماتی توقع دارد تادرآینده یک مرکزقوی علمی، تحقیقی وتطبیقی  باتربیه اشخاص آگاه؛ متخصص وتعلیم یافته دربخش های مختلف سیستم های معلوماتی درسطح ملی ومنطقه باشد.

 

رسالت

  1. ارایه نمودن پروگرام های عالی دربخش علوم کمپیوتر وبه صورت خاص دربخش سیستم های معلوماتی؛
  2. تربیه کادرهای علمی ومسلکی دربخش سیستم های معلوماتی برای موسسات تحصیلات عالی، نیمه عالی، معارف وبازار آزاد کار؛
  3. مساعدنمودن محیط تعلیمی دوستانه برای محصلان وتقویه نمودن روحیه همکاری بین محصلان و دیپارتمنت ها؛
  4. بالابردن مهارت های تحقیقی محصلان دربخش تحقیقات علمی.

 

 

دیپارتمنت انجنیری شبکه (NE)

دیدگاه

دیپارتمنت انجنیری شبکه توقع دارد تادرآینده یک مرکزقوی علمی، تحقیقی وتطبیقی  باتربیه اشخاص آگاه؛ متخصص وتعلیم یافته دربخش های مختلف انجنیری شبکه درسطح ملی ومنطقه باشد.

رسالت

  1. ارایه نمودن بهترین پروگرام های درسی معتبر ومعیاری، همگام با رشد تکنالوژی؛
  2. تربیه کادرهای علمی ومسلکی دربخش انجنیری شبکه برای موسسات تحصیلات عالی، نیمه عالی، معارف وبازار آزاد کار؛
  3. مساعدنمودن محیط تعلیمی دوستانه برای محصلان وتقویه نمودن روحیه همکاری بین محصلان و دیپارتمنت ها؛
  4. بالابردن مهارت های تحقیق محصلان درعرصه تحقیقات علمی وبه صورت خاص دربخش انجنیری شبکه.

 

User account menu