درباره پوهنحی کمپیوتر ساینس

 

۱- معرفی

پوهنحی کمپیوترساینس موسسه تحصیلات عالی غور افتخار دارد که از بدو تاسیس اش در سال 1399 تا الحال مصدر خدمت به جامعه اکادمیک کشور بوده و همواره تلاش نموده است. تا خود را با معیار های پذیرفته شده نهاد های اکادمیک کشور آماده کرده و نهاد امن، با اعتبار و معیاری در سطح کشور باشد.

پوهنحی کمپیوترساینس در سال 1399 بر اساس پیشنهاد موسسه تحصیلات عالی غور و تائید وزارت محترم تحصیلات عالی کشور بادو دیپارتمنت فارغده انجنیری شبکه، و سیستم های معلوماتی ایجاد شد. این پوهنحی برای اولین بار درسال 1400 به تعداد 80 تن محصل را در دو دیپارتمنت خویش جذب نموده است که پروسه جذب محصلین بطور سالانه به همین تعداد جریان دارد.

این پوهنحی با دیدگاه و ماموریت و پلان استراتیژیک امور کاری خویش را به پیش می برد، به منظور بهبود و جذب همکاری استادان در امور کاری این پوهنحی کمیته شورای علمی و (01) کمیته فرعی را به سطح پوهنحی ایجاد کرده است. که هر کمیته دارای مسئول و اعضا است. کمیته ها به سهم خویش در اجرای فعالیت های اکادمیک دست باز داشته و به ریاست و شورای علمی پوهنحی گزارش ده می باشند.

پوهنحی کمپیوتر ساینس ضمن فراهم سازی تدریس با معیاری های پذیرفته شده، همواره تلاش نموده است تا در عرصه پژوهش نیز نقش ارزنده را ایفا نماید. از این رو این پوهنحی برنامه های حمایوی آموزشی، ورکشاپ ها و سمینارهای علمی را روی دست می گیرد.

۲- اهداف پوهنحی

هدف این پوهنحی تربیت متخصصان تکنالوژی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. برنامه درسی بخش فناوری اطلاعات نیز برای دستیابی به این هدف هماهنگ و متمرکز شده است. متخصصان فناوری اطلاعات که از این بخش فارغ التحصیل می شوند می توانند در سازمان های مختلف استخدام شوند.  و می توانند به عنوان مدیر سیستم، مدیر شبکه، مهندس شبکه، متخصص شبکه، طراح شبکه، کارشناسان امنیت، مدیر تکنالوژی معلوماتی  ، توسعه دهنده وب و مدیر دیتابیس  فعالیت کنند. محصلین نیز  با جرایم سایبری آشنا خواهد شد.

پوهنحی کمپیوترساینس چهار هدف اصلی را د ر مسیر استراتژیک  خویش دنبال می کند:

  • تحقیق و تولید علم
  • آموزش و تربیه کدرهای تحصیلی
  • کاربردی سازی علوم
  • بهبود، ارتقاء و انکشاف مدیریت پوهنحی

 لازم به ذکر است که پوهنحی کمپیوترساینس برای دستیابی به هر یک از اهداف اصلی، اهداف فرعی را مشخص نموده است و برای هرهدف فرعی فعالیت های نیز پیش بینی نموده است.

الف)‌ دیدگاه

پوهنحی کمپیوترساینس منحیث یک نهاد اکادمیک تلاش می ورزد  تا از طریق برنامه های درسی و تحقیقی معیاری زمینه رشد و تعالی افراد را در عرصه تکنالوژی معلوماتی فراهم نموده و کادر های متعهد و متخصص را در جامعه  تقدیم نماید.

ب) ماموریت

پوهنحی کمپیوترساینس تلاش دارد تا با جذب کادر های متهعد و متخصص زمینه آموزش و پرورش را برای افراد جامعه در عرصه علوم و مهارت های تکنالوژی معلوماتی به منظور انکشاف اقتصادی، اجتماعی و مدرن سازی جامعه با استفاده از روش های نوین آموزشی و مدیریتی  فراهم نماید.

ج) اهداف اساسی

رشته کمپیوتر ساینس پُل ارتباطی دانش کمپیوتر و ریاضی است و مهمترین هدف آن دست یابی به بهترین الگوریتم های موجود (روش های حل مسأله) در کمترین زمان و باکمترین خطا و بیشترین دقت است. همچنان هدف دیگر این رشته تربیت گروهی متخصص کمپیوتر است که با دید ریاضی و منطقی به حل مسائل مطرح شده در علوم کمپیوتر یا ریاضی بپردازند. فارغان که از این بخش فارغ التحصیل می شوند می توانند در سازمان های مختلف استخدام شوند.  و می توانند به عنوان مدیر سیستم، مدیر شبکه، مهندس شبکه، متخصص شبکه، طراح شبکه، کارشناسان امنیت، مدیر تکنالوژی معلوماتی، توسعه دهنده وب و مدیر دیتابیس  فعالیت کنند. محصلین نیز  با جرایم سایبری آشنا خواهد شد.

۳- توامیت ها

تفاهم نامه های متعددی در راستای همکاری های دوجانبه با نهاد های داخلی این ولایت به امضاء رسیده. که از آن جمله به تفاهم نامه های ذیل میتوان اشاره نمود:

  • تفاهم نامه همکاری های دوجانبه با ریاست مخابرات ولایت غور
  • تفاهم نامه همکاری های دوجانبه با مستوفیت ولایت غور
  • تفاهم نامه همکاری های دوجانبه با ریاست اصلاحات اداری ولایت غور
  • تفاهم نامه همکاری های دوجانبه با شهر داری ولایت غور

۴- دیپارتمنت ها

پوهنحی کمپیوتر ساینس دارای دو دیپارتمنت فارغ ده میباشد که قرار ذیل است:

  1. دیپارتمنت انجنیری شبکه
  2. دیپارتمنت سیستم های معلوماتی

 

۱- دیپارتمنت انجنیری شبکه

الف)‌ معرفی

دیپارتمنت انجنیری شبکه که به آن اصطلاحاً دیپارتمنت شبکه یا (Network Engineering) نیز میگوییم از جمله دیپارتمنت های فعال و اساسی پوهنحٔی کمپیوتر ساینس میباشد و از آنجا که ايجاد ارتباط بين كامپيوترها، دستگاه هاي خدمات دهنده سرورها، تجهيزات مخابراتي و ارتباطي و انتقال اطلاعات بين آنها از اهميت خاص برخورداراست، ايجاد شبكه هاي كامپيوتري و يادگيري اساسات آن به اهميت اين ديپارتمنت افزوده است. محصلين در اين رشته با يادگيري و مطالعه مباني و ساختار كامپيوتر، منطق كامپيوتر، سيستم هاي عامل، شبكه هاي كامپيوتري، برنامه نويسي سيستمي، سيستم هاي توزيعي، اسکریپت نویسی و اتوماتیک ساختن وظایف مدیر شبکه، مدیریت شبکه، برنامه نویسی شبکه ای که در آن خود میتوانند برنامه‌های دلخواه و مورد ضرورت از قبیل کلاینت و سرور و ساکت پروگرامینک ارگانی که در آن کار میکنند را طراحی و بسازند.)  شبكه هاي كامپيوتري، امنیت کمپیوتری و پیدا کردن نقاط ضعف امنیتی کمپیوترها و شبکه های کمپیوتری، مطالعات پيشرفته در زمينه نرم افزار هاي كاربردي مهندسي و امنیت شبکه و دروس زير مجموعۀ اين رشته  منحيث متخصص در بخش شبكه هاي كامپيوتري فارغ التحصيل خواهند شد.

ب) اهداف عمده دیپارتمنت انجنیری شبکه

  • يادگيري و آشنايي با علوم شبكه در سطح علمي و عملي
  • اجراي طرح هاي كامپيوتري، نصب، آزمايش و آموزش آنها
  • ياد گيري و استفاده از سيستم هاي عامل سورس باز مانند لينوكس و نرم  افزار هاي مربوط
  • بررسي كمبودها و نيازهاي نرم افزاري و سخت افزاري بخش هاي صنعت و خدمات و تدوين نيازهاي آنها، امكان سنجي و تعيين ابزار و نيروي انساني لازم براي رفع كمبودها
  • عيب يابي كامپيوترها و سيستم هاي كامپيوتري و رفع عيب ها
  • طراحي و پياده سازي شبكه هاي كامپيوتري كوچك وبزرگ براي دفاتر و ادارات.
  • اسکریپت نویسی و اتوماتیک ساختن وظایف مدیر شبکه
  • مدیریت شبکه
  • برنامه نویسی شبکه ای ( که در آن خود میتوانند برنامه‌های دلخواه و مورد ضرورت [از قبیل کلاینت و سرور و ساکت پروگرامینک] ارگانی که در آن کار میکنند را طراحی و بسازند.)
  • پیدا کردن نقاط ضعف امنیتی کمپیوتر‌ها و شبکه های کمپیوتری
  • ارایه راهکارهای مناسب امنیتی برای مقابله با مشکلات امنیتی سیستم های شبکه ای ادارات
  • توسعه و بروز رسانی ساختارهای زیربنایی شبکه های کمپیوتری نهادها و ادارات از نظر خدمات و تکنالوژی های نوین.

۱- دیـدگـاه

دیپارتمنت انجنیری شبکه تلاش میکند تا از طریق برنامه های درسی و تحقیقی معیاری زمینه انکشاف و تعلیم افراد متعهد و متخصص را همگام با پیشرفت تکنالوژی و شبکه های کمپیوتری فراهم سازد.

۲- ماموریت

ارائه خدمات علمی و اموزشی با کیفیت همگام با پیشرفت تکنالوژی و شبکه های کمپیوتری در راستای بلند بردن مهارت های مسلکی، تحقیقی و مدیریتی در حوزه تکنالوژی و شبکه های کمپیوتری.

۳- اهداف اساسی

 هدف اساسی دیپارتمنت انجنیری شبکه بربیه اشخاص مسلکی و کادر هاا در اين رشته با يادگيري و مطالعه مباني و ساختار كامپيوتر، منطق كامپيوتر، سيستم هاي عامل، شبكه هاي كامپيوتري، برنامه نويسي سيستمي، سيستم هاي توزيعي، اسکریپت نویسی و اتوماتیک ساختن وظایف مدیر شبکه، مدیریت شبکه، برنامه نویسی شبکه ای که در آن خود میتوانند برنامه‌های دلخواه و مورد ضرورت از قبیل کلاینت و سرور و ساکت پروگرامینک ارگانی که در آن کار میکنند را طراحی و بسازند.). که هنگام فراغت از این دیپارتمنت میتوانند در بخشهای مختلف انجنیری شبکه از جمله طرح و پلان ریزی ساختارهای زیربنایی آی تی، تجهیزات و خدمات مختلف دستگاه های سرویس دهنده شبکه‌های کمپیوتری، برنامه نویسی و اتومات سازی مربوط به شبکه‌های کمپیوتری و پلان ریزی و تأمین امنیت اطلاعات و سیستمهای کمپیوتری درسازمانهای مختلف و ادارات دولتی غیر دولتی ایفای وظیفه نمایند.

ج) توامیت

دیپارتمنت انجنیری شبکه به شکل جداگانه و مستقل دارای توامیت نمی‌باشد اما جزء توامیت های پوهنحی کمپیوترساینس میباشد.

د) لابراتوار و تجهیزات آموزشی

این دیپارتمنت داری یک صنف کمپیوتری مجهز لابراتواری و کمپیوتر لب پوهنحی برای عملی ساختن دروس عملی میباشد.

هـ) نصاب تحصیلی ( مضامین تخصصی)

 

No

Subject

Code

Credit

1

Introduction to Programming

CS.NE.0106

4

2

Digital Logic and Design

CS.CE.0210

3

3

Data Communication

CS.NE.0313

4

4

Object Oriented Programming

CS.SE.0209

4

5

Computer Networks

CS.NE.0419

3

6

Data Structures and Algorithms

CS.NE.0316

4

7

Routing and Switching Lab

CS.NE.0528

3

8

Advanced Database

CS.NE.0421

3

9

Operating Systems Concept

CS.NE.0420

3

10

Wireless Networks

CS.NE.0527

3

11

Network Programming-I

CS.NE.0526

3

12

Advanced Networks

CS.NE.0635

3

13

System Administration and Maintenance

CS.NE.0529

3

14

Open-Source System Administration

CS.NE.0630

2

15

Information Security Concepts

CS.NE.0631

4

16

Productive Practice

CS.NE.0632

2

17

Cloud Computing

CS.NE.0633

3

18

Cellular Networks

CS.NE.0634

2

19

Bandwidth Management

CS.NE.0525

3

20

Network Security

CS.NE.0738

4

21

Mobile Application Development

CS.NE.0737

3

22

Artificial Intelligence

CS.NE.0739

3

23

Diploma Project Guide

CS.NE.0740

1

24

Network Programming II

CS.NE.0741

3

25

Enterprise Network Design

CS.NE.0742

3

26

Distributed Network Systems

CS.NE.0844

3

27

Data Science

CS.NE.0845

4

28

Integrative Programming

CS.NE.0846

3

Total Credit

 

86

 

Percentage

 

54.4%

 

           

 

 

۲- دیپارتمنت سیستم های معلوماتی

 

الف) معرفی

دیپارتمنت سیستم های معلوماتی یکی از مهمترین دیپارتمنت ها در چهار چوب پوهنځی کمپیوتر ساینس بوده و سعی بر آن دارد تا نسل جوان کشور را با جدیدترین تکنالوژی ها در قسمت ذخیره سازی ،‌ نگهداری و امنیت اطلاعات آشنا نماید. بناً این دیپارتمنت توانسته در طول سال های متمادی با استفاده از ابزار در دست داشته، همواره محصلین خویش را در دو بعد علمی و عملی در عرصه تکنالوژی آماده نماید.

ب) اهداف دیپارتمنت سیستم های معلوماتی

    • رسیدن به خودکفایی علمی ،‌ مسلکی ،‌ تخصصی‌،‌حرکت به سوی دانش مولد،‌ایجاد ظرفیت های جدید و توانمند علمی و ارتقای سطح آگاهی دانش آموختگان جهت فعالیت های مؤثر.
    • راه بردن به زوایای دیروز و امروز جامعه در ابعاد تکنالوژی معلوماتی، آشنایی با متودهای نوین تکنالوژی در عرصه های تولید نرم افزار ها و سیستم های عرضه خدمات الکترونیکی .
    • ارتقای کمی و کیفی دیپارتمنت برای ارایۀ خدمات علمی و مسلکی بهتر،‌ راهنمایی های علمی ،  مسلکی و تخصصی محصلان جهت یافتن توانایی های لازم به خاطر رشد، انکشاف و توسعه دوامدار با در نظر داشت استراتیژی انکشاف ملی افغانستان.
    • ارایه دانش روز،  جهت آموزش و پرورش کدرهای علمی با توانایی های کاری و آمادۀ خدمت به جامعه کنونی افغانستان در عرصۀ تکنالوژی معلوماتی
    • ایجاد شبکه علمی با نهاد های بین المللی و پوهنتون های داخلی و خارجی ،‌ برای انتقال علم و تکنالوژی جهانی ، استفاده از تجارب نهاد های ملی و بین المللی و آوردن فناوریهای روز در راه ساختن آیندۀ بهتر کشور عزیزمان.

۱- دیـدگـاه

دیپارتمنت سیستم های معلوماتی توقع دارد تا از طریق برنامه های درسی و تحقیقی معیاری زمینه انکشاف و تعلیم افراد متعهد و متخصص را همگام با پیشرفت سیستم های معلوماتی فراهم سازد.

۲- ماموریت

ارائه خدمات علمی و اموزشی با کیفیت همگام با پیشرفت تکنالوژی معلوماتی در راستای بلند بردن مهارت های مسلکی، تحقیقی و مدیریتی در حوزه سیستم های معلوماتی.

۳- اهداف اساسی

معلومات مهمترین اصل در تمام مسایل فردی، اجتماعی، تاریخی، تجارتی و غیره امور، می‌باشد فعالیت‌های روزمرۀ ما مستقیماً متأثر از سیستم‌های معلوماتی اند. سیستم‌های معلوماتی می‌توانند به شکل فزیکی، کمپیوتری و یا هم وابسته به سیستم خاص باشند. انترنت آهسته آهسته به یکی از ضروریات روزمرۀ، بشر تبدیل می‌شود. سیستم‌های معلوماتی مستقیماً توسط انترنت از طریق صفحات ویب و دیتابیس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با در نظرداشت این اصل‌ها، به صورت ساده ضرورت مارکیت برای اشخاص مسلکی در این رشته‌ها ارزیابی شده و محسوس می‌باشد. فارغان دیپارتمنت سیستم‌های معلوماتی به حیث اشخاص مسؤول در ساحۀ دیتابیس‌ها، دیزاین صفحات ویب و پروگرام‌سازی در این بخش‌ها به جامعۀ افغانی تقدیم می‌گردند و ضروریات جامعه اعم از مسایل شخصی، دولتی و شرکت‌ها را مرفوع خواهند ساخت. بنأً محتویات و پلان درسی این دیپارتمنت در روشنایی تمام این مسایل و ضرورت جامعه دیزاین گردیده و کوشش صورت گرفته است تا در تفاهم با تکنالوژی جدید عناوین، شامل درس و پروژه‌های عملی گردند.

 

ج) توامیت

دیپارتمنت سیستم های معلوماتی به شکل جداگانه و مستقل دارای توامیت نمی‌باشد اما جزء توامیت های پوهنحی کمپیوترساینس میباشد.

د) لابراتوار و تجهیزات آموزشی

این دیپارتمنت داری یک صنف کمپیوتری مجهز لابراتواری و کمپیوتر لب پوهنحی برای عملی ساختن دروس عملی میباشد.

هـ) نصاب تحصیلی ( مضامین تخصصی)

No

Courses

Code Number

Number of Credits

1

Fundamentals of Programming

CS.IS.0107

4

2

Object Oriented Programming

CS.IS.0209

4

3

Fundamentals of Database

CS.IS.0313

4

4

Linear Algebra

CS.IS.0314

3

5

Advanced Programming

CS.IS.0317

4

6

Web Design

CS.IS.0418

4

7

Advanced Databases

CS.IS.0419

4

8

Data Structures & Algorithms

CS.IS.0420

4

9

Database Administration

CS.IS.0523

3

10

Web Development

CS.IS.0524

4

11

Software Engineering

CS.IS.0525

4

12

Introduction to Data Science

CS.IS.0526

4

13

Mobile App Development

CS.IS.0627

4

14

Information Systems Security

CS.IS.0628

4

15

Human Computer Interaction

CS.IS.0629

4

16

Artificial Intelligence

CS.IS.0630

4

17

Data Warehousing & Business Intelligence

CS.IS.0731

5

18

Hybrid Mobile App Development

CS.IS.0732

4

19

Data Mining

CS.IS.0849

4

20

Software Project Management

CS.IS.0850

4

Total

79

Percentage

50%

 

 

 

جدول تشکیلاتی پوهنحی کمپیوتر ساینس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نکته: دید گاه، ماموریت و کتلاگ پوهنحی کمپیوتر ساینس در جلسه مورخ ۲۷/۱۰/۱۴۰۲ پروتوکول شماره ( ۹ ) اجندای شماره (۱) شورای علمی موسسه تحصیلات عالی غور تائید گردید.

 

User account menu